Köszönet az alábbi összefoglalóért Nyeső Anitának

 

Szociológia 2. ZH -  összefoglaló a TK. alapján

 

Szolón i.e. 594-ben törvényben mondta ki, hogy minden athéni állampolgár köteles a fiúgyermekét iskolába járatni. Az athéni ifjak 8-tól 13 éves korukig jártak alapfokú iskolába, amelyet 14 és 18 éves koruk között a középfokú oktatás, majd 19-től 21 éves korukig katonai képzés és a városi ügyek intézésére való felkészülés követett.

Mindez azonban csak a fiúgyermekekre vonatkozott. A leányok a családi házban nevelkedtek, anyjuktól vagy dajkájuktól tanulták meg a háztartási teendőket, főleg a fonást és a szövést, és legfeljebb olvasni és írni tanultak meg valamelyest. A leánygyermekek szigorú felügyelet alatt álltak, hogy megőrizzék a szüzességüket, és nyomban felserdülésük után, 16-18 éves korukban férjhez adták őket.

A Frank Birodalom feje, Nagy Károly 802-ben elrendelte, hogy minden templommal rendelkező településen iskolát kell nyitni, és minden püspök köteles a székvárosában magasabb szintű iskolát is fenntartani.

Az első középkori egyetemek Bolognában (1088), majd Párizsban (1150) és Oxfordban (1167) jöttek létre.

Az oktatás sokáig elsősorban az egyházak és a városi polgárok ügye volt. Az Amerikai Egyesült Államokban 1864-ben, Angliában pedig 1870-ben tették kötelezővé az iskolába járást. A magyar országgyűlés 1868-ban fogadta el Eötvös József népoktatási törvényét, s ezzel Magyarország az elsők között vezette be az általános tankötelezettséget.

 

Iskola: az oktatás intézményesült, társadalmilag szervezett formája, amelyben a tanárok tudást, magatartásmintákat és értékeket adnak át a diákoknak.

 

Az iskola funkciói:

?     Oktatás:

A tudás átadása. Olyan ismeretek és képességek átadása, ill. kifejlesztése, amelyek nélkülözhetetlenek a társadalom kultúrájának használatához, a foglalkozások valamely körének betöltéséhez vagy a magasabb oktatási intézményekbe való bejutáshoz.

?     Nevelés:

A társadalom viselkedésmintáinak, normáinak, értékeinek a közvetítése.

?     Szelektálás:

Az iskolák nemcsak átadják a tudást és a társadalmi normákat, hanem ellenőrzik és értékelik is ezek elsajátítását. Az értékeléssel (osztályozással) kiválogatják, jobb és rosszabb teljesítményt nyújtókra osztják a tanulókat, és csak az léphet magasabb osztályba, ill. a tanulmányok végén csak az kaphat bizonyítványt vagy oklevelet, aki teljesíti az adott iskolatípus követelményeit.

?     Integrálás:

Azáltal, hogy az iskolák mindenki számára ugyanazokat az ismereteket, normákat, értékeket nyújtják, nagy szerepet játszanak abban, hogy a különböző szubkultúrájú csoportok nagyjából egységes társadalommá kovácsolódjanak össze.

?     Önállósítás:

Az iskola kiemeli a tanulókat a családjukból, a család személyes jellegű kötelékéből, és olyan formális szervezetbe viszi, amely a modern társadalmak mintájára épül fel, s amelyben a diákok megtanulják a szerepek szerinti viszonyulást és cselekvést.

 

Szervezet: az emberek olyan, másodlagos kapcsolataira épülő nagyobb csoportja, amelyet valamilyen konkrét cél megvalósítása érdekében hoztak létre, és amelyen belül meghatározott hatalmi viszonyok érvényesülnek.

 

Az 1960-as évek közepén Robert Rosenthal és Lenore Jacobson felkeresett több amerikai iskolát, ahol elsős osztályokban találomra kiválasztottak néhány tanulót, és ezt mondták a tanáraiknak: ,,Ezeket a gyerekeket teszteltük, és azt várjuk tőlük, hogy kiemelkedő tanulmányi eredményt érjenek el ebben az évben." És mi történt, a kiválasztott diákok, akik egyébként semmiben sem különböztek a társaiktól, valóban jó eredményeket értek el az év végére. Ezt a hatást a kutatók George Bernard Shaw egyik színdarabjának címe után Pygmalion-hatásnak nevezték el.

 

Max Weber szerinti gazdaság: az amikor a szükségletek fedezésére szolgáló javakból a cselekvők becslése szerint a szükséglethez képest szűkös készlet áll rendelkezésre, és ez a tény egy sajátos viselkedés okává válik.

A gazdálkodás két különböző szempontot követhet:

Háztartás: ha valaki egy meglévő saját szükségletet kíván fedezni.

Vállalkozás: a haszonszerzésre irányuló gazdaság a kívánt javak szűkösségét arra használja fel, hogy a szűkös javak fölötti rendelkezésből nyereséget húzzon.

 

A gazdasági fejlődés három szakasza Karl Bücher szerint:

Zárt háztartás: a tisztán szükségletre termelés és a csere nélküli gazdaság a jellemző.

Városgazdaság: a közvetlen csere és adott vevőkörre termelés a jellemző.

Népgazdaság: az árutermelés, a javak forgalmának foka, melyben általában vállalkozásszerűen termelik a javakat, amelyek a gazdaságok egész során haladnak át, míg felhasználásra kerülnek.

 

Tőke: azok a nyereség céljából befektetett javak, amelyek önmaguk értékének megsokszorozására, többletjövedelem termelésére képesek.

Pierre Bourdieu a termelőeszközök vagy pénztőke formájában működő gazdasági tőke mellett két további tőkefajtát különböztet meg: a kulturális és a társadalmi tőkét. Szerinte a kulturális tőke három formában létezhet: inkorporált állapotban, tárgyiasult állapotban, valamint intézményesült formában.

Míg a tárgyi tőke kézzelfogható, megfigyelhető anyagi formában, a kulturális tőke pedig az egyén által elsajátított készségekben, ill. az ezt igazoló bizonyítványokban és kulturális javakban ölt testet, a társadalmi tőke a legkevésbé megfogható, mivel a személyek közti viszonyokban létezik. A társadalmi tőkét a társadalmi struktúra különböző aspektusai képezik, amelyek megkönnyítik a struktúrán belül az egyének gazdasági cselekvéseit.

 

A gazdasági cselekvések társadalmi beágyazottsága Mark Granovetter szerint: az a jelentség, hogy a gazdasági tevékenységek személyes kapcsolatokba, bizalmi és hatalmi viszonyokba ágyazódnak.

Két típusát különbözteti meg:

w        Relációs beágyazottság: az egyént körülvevő személyes kapcsolatok hálózatát jelenti.

w        Strukturális beágyazottság: a társadalmi struktúra által meghatározott viszonyoknak az egyének és kollektívák gazdasági cselekedeteit befolyásoló hatását jelenti.

A gazdasági cselekvés társadalmi beágyazottsága azt jelenti, hogy a szereplők koordinálják cselekvéseiket, és a normák, tradíciók, közösségi elvárások hatása erős.

 

A piaci szereplők kooperatív viselkedését befolyásolja:

o        a szereplők száma

o        a piac áttekinthetősége

o        az interakciók gyakorisága, sűrűsége

o        a kapcsolatok erőssége

o        a viselkedés megfigyelhetősége

o        a normák betartásának, ill. megszegésének kontrollja

 

A human relations irányzat: lényege, hogy a munkacsoporton belüli emberi kapcsolatok és a csoportöntudat nagyobb mértékben hozzájárul a munkateljesítmény növekedéséhez, mint a munkavégzés fizikai körülményei.

 

A taylorizmus: tudományos munkaszervezés, amely a dolgozók minden mozdulatát racionálisan megtervezte, s amelynek szülötte a szalagrendszerű termelés.

 

A bürokratikus szervezetek jellemzői Weber szerint:

v     A szervezet érdekeit szolgáló szabályok felállítása és betartása.

v     Az ügyintézés alapja a szaktudás és szakképzettség.

v     Az ügyintézés meghatározott előírásokhoz, eljárásokhoz igazodik és kiterjedt az adatfeldolgozás.

v     A szervezeten belüli munkamegosztás révén rögzítettek a hatáskörök és a szervezet felépítése hierarchikus.

v     Az ügyvitel írásbeli.

v     A hivatalnokok kinevezésének elve érvényesül, és a fizetés a pozíciótól és a szolgálati időtől függ.

v     Egyenlő bánásmód minden alkalmazottal és ügyféllel szemben.

v     A szabályok a vezetőkre és az alkalmazottakra egyaránt vonatkoznak.

v     A bürokratikus szervezet alkalmazottja munkakörét nem használhatja fel személyes céljaira.

 

Gazdaságszociológiai kutatások Magyarországon:

´        Hétay Lajos és Makó Csaba (1972) egy állami nagyvállalaton belüli érdekviszonyok vizsgálata során kimutatta, hogy a vállalati hivatalos célok és szabályozóeszközök csak a munkások által létrehozott informális csoportok szűrőjén keresztül fejtik ki hatásukat.

´        Szalai Erzsébet (1988) a nagyvállalatok és a pártállami vezetés kapcsolatának vizsgálata során arra a következtetésre jutott, hogy a nagyvállalatok a piaci reformok bevezetésének akadályozásában érdekeltek, mert az egyedi újraelosztási csatornákon keresztül többletjövedelmet tudnak elvonni a gazdaság más szereplőitől.

 

Redisztribució: a javak központosítása és újraelosztása.

 

Az árucsere: a piaci szereplők között zajló oda-vissza mozgásokra utal, mely árszabályozó piacok létét feltételezi.

 

Első gazdaság: a gazdasági szervezetek azon köre, melyek az államszocialista gazdaságban elsődlegesen a redisztributív mechanizmusokhoz kapcsolódnak.

A második gazdaság szereplői túlnyomórészt a magántulajdonban lévő kis- és közepes méretű vállalkozások, melyek gazdálkodásuk során elsősorban piaci mechanizmusokhoz igazodnak.

 

Az első gazdaságban nincs magánelsajátítás, nincs árszabályozó piac, és az erőforrások elosztása állami kézben összpontosul. Az ebben a szférában működő vállalatokat, szervezeteket gyenge költségérzékenység és racionális önmérséklet által nem korlátozott erőforráséhség jellemzi, melynek szükségszerű következménye a termelési tényezők és a fogyasztási javak piacán kialakuló hiány.

 

A második gazdaság - magángazdaság - strukturális jellegzetességei egyrészt az első gazdaság hiányjellegéből, másrészt az állam arra irányuló törekvéséből vezethetők le, hogy fenntartsa az első gazdaság dominanciáját, és minél kedvezőbb feltételeket teremtsen a növekedésnek - úgy, hogy közben javuljanak a lakosság anyagi és életviszonyai.

 

Társadalmi rétegződés: a társadalmi javak egyenlőtlen elosztása és az ebből fakadó társadalmi különbségek.

 

A társadalmi státusz: az egyénnek vagy az egyének valamely csoportjának a társadalmi hierarchiában elfoglalt helye.

 

Társadalmi réteg: az egymáshoz közel eső státuszú és számos társadalmi jellemzőjükben megegyező emberek csoportja.

 

A rétegződés típusai:

w        Ókori társadalmak (mezőgazdasági társadalmak)

-       előkelők és köznép

-       gazdagok és szegények

-       szabadok és függő személyek

w        Rendi társadalmak (a hűbéren alapultak)

Rendek: a feudális társadalmak olyan csoportjai, amelyek egymásétól eltérő jogokkal (kiváltságokkal) és kötelezettségekkel rendelkeznek.

w        Osztálytársadalmak (a tőkén alapultak)

Osztályok: olyan társadalmi csoportok, amelyek gazdasági helyzetük szerint különböznek egymástól, és ebből fakadóan eltérő módon és mértékben részesednek a társadalmi javakból.

 

A társadalmi rétegződés vizsgálati módszerei:

Objektív megközelítés: olyan mutatókat használ a társadalmi osztályok felkutatására, mint a foglalkozás, a jövedelem, a vagyon, az iskolai végzettség, a lakás, a lakókörnyezet, a táplálkozás milyensége, az egészségőrzés esélye, stb.

 

Szubjektív megközelítés: a kutatók olyasmiket kérdeznek az emberektől, hogy mit gondolnak másokról, kiket tartanak többre és kiket kevesebbre, milyen elkülönülő csoportokat észlelnek a környezetükben, magukat melyik csoporthoz tartozónak érezik, stb.

 

A társadalmi rétegződés bontása:

A felső osztály a nagykereskedők, a pénzügyi szakemberek és a magasabb professzionális foglalkozásúak osztálya, amely a régebbi városokban ,,régi családok"-ra (felső-felső osztály) és újabban meggazdagodottakra (alsó-felső osztály) oszlik.

A felső-közép osztályt az üzletemberek és a hivatásosok csoportja képezi, akik elismert emberek, de nem tartoznak a ,,társaság"-hoz. Az alsó-közép osztályt a kisebb üzletemberek, papok, alacsonyabb szintű fehérgallérosok és bizonyos szakképzett munkások alkotják, az ő címkéjük a ,,jó átlagember".

A felső-alsó osztály gyári betanított munkásokból, a szolgáltatásban dolgozókból és néhány kiskereskedőből áll, ők kevésbé jó környéken laknak, de ,,tiszteletre méltó" embereknek számítanak. Ezzel szemben az alsó-alsó osztályhoz tartozók ,,rosszhírűek", ,,lusták", ,,gyámoltalanok", ,,alkoholisták".

 

Karl Marx szerint az osztálytársadalmakban az emberek két nagy osztályra bomlanak: a termelőeszközök tulajdonosaira és az ezektől megfosztottakra. A kapitalista társadalomban ez a két osztály a tőkések és a munkások osztálya.

Max Weber úgy vélte, hogy a társadalmakban az osztályok mellett ún. rendek is vannak, és maguk az osztályok is többféle alapon jönnek létre.

Weber szerint az osztályok lehetnek:

´        birtok szerinti osztályok

´        nyereség,- ill. kereset szerinti osztályok

´        társadalmi osztályok

 

A vizsgálatok többdimenziós megközelítése az alábbi három dimenzió figyelembevételét jelenti:

}        gazdaság (jövedelem és vagyon)

}        presztízs (a foglalkozás társadalmi tekintélye, tisztelete)

}        hatalom (az akarat érvényesítésének képessége)

 

Osztályok a modern társadalmakban:

o        Felső osztály: a legvagyonosabb és a legnagyobb befolyással rendelkező családok alkotják.

o        Felső középosztály: tagjai az ún. professzionális foglalkozásúakból és üzletemberekből kerülnek ki.

o        Középosztály: olyan családok alkotják, amelyekben a fő kenyérkeresők szellemi munkát végeznek.

o        Munkásosztály: ez az osztály a kétkezi, fizikai munkát végzőkből áll.

o        Alsó osztály: tagjai szegények és depriváltak, azaz meg vannak fosztva azoktól a javaktól és lehetőségektől, amelyek a túlnyomó többség számára elérhetők.

 

Társadalmi mobilitás: az egyén társadalmi státuszának megváltozása, ami kétféleképpen történhet: vagy úgy, hogy az egyén az osztályából átmegy egy másik osztályba, vagy pedig úgy, hogy megváltozik magának az osztálynak a társadalomban elfoglalt helye.

 

A magyar társadalom:

A magyar modernizálás a feudalizmusban 1200 körül kezdődött, s körülbelül 150 év alatt ment végbe az, ami nyugaton 500 év alatt.

A modernizációs törekvések kapcsán általában a következő kérdések merülnek fel:

w        milyen ütemben lehetséges és kell felzárkózni

w        milyen eszközök állnak ehhez rendelkezésre

w        melyik nyugati modell követendő akár eltérően különböző részterületek szerint is

w        hogyan kell a kultúrát átalakítani az iskolarendszertől a művészeti életen át a börtönviszonyokig

A trianoni békeszerződés legfőbb társadalmi-gazdasági következményei:

o        a közlekedési hálózat szétszabdalása

o        a nyersanyagok túlnyomó részének elvesztése

o        infláció

o        az ország jelentős területének kifosztása

o        a felzárkózási tendencia megtörése

o        apatikus hangulat az igazságtalan szerződés miatt

A szovjet modell lényegi elemei:

v     Olyan politikai szervezetrendszer, ahol a politikai szféra a társadalom minden más szféráját maga alá gyűrte, megszüntetve a politikai állam és a civil társadalom kettősségét.

v     Centralizált és monolitikus társadalomnyitásra alapozódó újratermelési modell és annak megfelelő intézményi struktúra.

A gazdaság társadalomszerkezetének jellemzői:

?     a politikai állam és civil társadalom egybecsúszása, amely a politikai centrum által integrált

?     feszített ütemű gazdasági növekedés, az ipari potenciál fejlesztése

?     ideológiailag legitimált ,,modernizáció" és társadalompolitika, amelynek lényeges vonása egyes szükségletek alacsony szintű tömeges kielégítése és nivellálása államilag

?     új típusú (sajátos) redisztribúció

?     a társadalom osztály és réteghelyzetének radikális megváltoztatása. A korábban privilegizált helyzetű csoportok háttérbe szorítása, lefelé nivellálása, az abszolút szegénység megszüntetése

?     a magántulajdon helyett az állami tulajdon preferálása, a piac szerepének kiiktatása

 

A politikai konszolidáció révén megteremtődött a civil társadalom relatív autonómiája, megindult a politikai állam és a civil társadalom relatív szétválása, a társadalmi létszférák differenciálódása.

Ez a következőket jelentette:

-       az áru- és pénzviszonyok jobban érvényesültek a gazdaságban, megnőtt az önszabályozó elemek szerepe

-       a gazdaság intézményi struktúrájában decentralizálás ment végbe, nőtt a gazdasági egységek önállósága, a központ és az egységek között létrejött a ,,szabályozó alku"

 

Modellek a magyar társadalomról:

Kolosi Tamás szerint a '60-as évektől a gazdaság társadalom-szerkezetének újratermelési sémáját egy olyan L alak feszíti ki, ahol az L függőleges szárát a redisztributív, a vízszintest a piaci viszonyok jelentik.

A Kolosi-modell szerint kezdetben meghatározó és szinte kizárólagos volt a redisztributív jelleg, az erős központi beavatkozás felülről, a feltétlen lojalitás és alávetettség alulról.

Szelényi Iván két háromszög modellje. Szerinte a vizsgált időszakban a legfeszítőbb ellentét a káder elit és a fizikai dolgozók osztályai között feszült.

 

A társadalom rétegződése a 60-as és a 80-as években:

Ferge Zsuzsa rétegződés modelljében a következő rétegeket különítette el:

´        értelmiségiek, vezetők

´        középszintű szellemi foglalkozásúak

´        irodai dolgozók

´        szakmunkások nem mezőgazdaságban

´        betanított munkások nem mezőgazdaságban

´        segédmunkások nem mezőgazdaságban

´        mezőgazdasági fizikai dolgozók

´        nyugdíjasok

 

Depriváltak: a nehéz társadalmi helyzetűek, azok, akik a társadalmi átlaghoz képest megfosztottak, olyan hiányt szenvedők, akik nem tudnak helyzetükből fakadóan teljes értékű társadalmi életet élni.

 

Rendszerváltás utáni évek:

A legfontosabb és legjelentősebb változás, hogy létrejött egy többpártrendszerű pluralista, nyugati típusú parlamenti demokrácia és annak intézményei. A gazdaság meghatározóan piaci alapúvá vált.

A rendszerváltás utáni években Szelényi Iván és Konrád György három elitet különböztetett meg: az állami bürokráciát, a burzsoáziát és az értelmiséget.

 

Népesedési trendek:

A népességnövekedés mértéke a világ térségeiben jelentősen eltér. Az iparosodott országokban a halálozási ráta alacsony, s a század folyamán fokozatosan csökkent. Napjainkban a népesség viszonylag állandó, stabil. A fejlődő országokban a népesség gyorsan nő.

 

A túlnépesedés okozta problémák:

Nem önmagában a népesség növekedése, hanem az életszínvonal emelkedése gyorsítja fel a környezet leromlását, degradációját.

Az urbanizáció erőteljes felgyorsulása, a fejlődő országokban a nagyvárosok egészségtelen mérvű növekedése révén negatív következményeket, környezeti problémákat okoz.

 

Népesedési elméletek:

Malthus eszméi:

w        Ha a világnépesség jelenlegi növekedési trendje és a rendelkezésre álló források elhasználása folytatódik, akkor száz éven belül elérünk a bolygón a növekedési határhoz.

w        Meg lehet változtatni ezeket a növekedési trendeket, létrehozva a világegyensúlyt. Ezt mg lehetne tervezni úgy, hogy minden személy alapvető anyagi szükségletével elégedett legyen, és mindenki egyenlő lehetőséget kapjon arra, hogy kifejtse személyes emberi képességeit.

w        Ha a világ népei elhatározzák, hogy inkább a második lehetőséget választják, minél előbb kezdik el a munkát, annál nagyobb az esélyük arra, hogy sikerülni fog a célt elérni.

Az antimalthusianusok úgy vélik, hogy a népesedésnövekedés a Föld jövőjét nem veszélyezteti. Sőt, szerintük a tények azt mutatják, hogy a népességnövekedés magasabb életszínvonalat, gazdasági fejlődést eredményez a növekvő hatékonyság, bővülő invenciók révén.

A demográfiai átmenet elmélete szerint a modernizáció folyamata együtt jár, egybe van kapcsolva a népességváltozás három egymást követő fejlődési fokozatával:

o        magas potenciális növekedés

o        átmeneti növekedés

o        a népesség stabilizációja

 

Népesedési politika: tágabb értelemben mondhatjuk, hogy a társadalmi, gazdasági politikáknak teljes egészében népesedési jellegük (is) van. Szűkebb értelemben az a politikai törekvés, amelynek révén a kormányok valamilyen irányban céltudatosan befolyásolni igyekeznek a demográfiai növekedés ütemét, amely tudatosan próbál hatni ennek érdekében a termelékenységre, a halálozásra, a nemzetközi vándormozgalomra és a népesség belső, területi megoszlására. Még szűkebb értelemben a demográfiai politika a termelékenységgel meg a halandósággal foglalkozik.

 

A környezet egészségkárosító hatásai, az egészségügyi ellátás javítása a következő területeken jelentkeznek:

?     a trópusokon a malária, amelynek előfordulása szorosan kapcsolódik a szennyvízelvezetés és csatornázás hiányosságaihoz

?     az egészséges ivóvíz hiánya miatt hasmenés és más féregparazitás betegségek

?     szennyvízelvezetés, csatornázás hiánya miatt fertőző betegségek

?     levegőszennyezés miatti légúti megbetegedések

?     tuberkulózis terjedése, főleg a rossz lakásviszonyok miatt

?     rosszul tápláltság miatti betegségek, éhezés

?     rákkeltő és mérgező anyagok hatásai

?     védőoltások elmaradása és más egészségügyi ellátatlanságból fakadó károsodások

?     egészségtelen életmód, zsíros ételek fogyasztása, alkoholizmus, kábítószer-fogyasztás, dohányzás- főleg az iparosodott országokban

?     az AIDS gyors terjedése

 

Népesedés, környezet és egészség Magyarországon:

Magyarország azok közé az országok közé tartozik, ahol nem a népesedés növekedés, hanem a népességfogyás jelent gondot.

A hatvanas években alakult ki a magyar népesedés kettős sajátossága. Egyrészt az, hogy azóta nem biztosított a népesség egyszerű reprodukciója, másrészt, hogy az élveszületések száma erősen ingadozik, s emiatt a fiatalkorú népesség korösszetétele is kiegyensúlyozatlan.

Magyarországon fokozatosan csökken a családnagyság.

Az elmúlt 50 évben a másik legjelentősebb demográfiai változás a népesség elöregedése. Csökkent a gyermek és fiatal korúak aránya és nőtt az időseké.

 

Urbanizáció és környezet:

A város: sűrűn lakott állandó település, ahol az emberek nem mezőgazdasággal foglalkoznak.

 

Luis Wirth szerint a városi élet három olyan aspektusa, amely lényegesen különbözik a vidéki élettől: a méret, a populáció sűrűsége és a heterogenitás.

 

Az urbanizáció ma is tartó folyamat.

Az urbanizáció ,,felpörgését" érzékelteti:

1940-ben minden nyolcadik ember élt városban, és minden századik olyan nagyvárosban, amelynek lakossága elérte vagy meghaladta az egymillió lélekszámot.

1980-ban minden harmadik ember városi lakos, és minden tizedik milliós városban él.

2020-ban egy előrejelzés szerint a prognosztizált 8,1 milliárd ember közül közel kétharmaduk (62,5%) városi lakos lesz, s közülük majdnem minden második (40%) olyan városban, amely legalább 1 milliós nagyságú.

 

Preindusztriális vagy tradicionális város: az ipari forradalom előtti időszak városai.

 

Az urbanizációt elősegítő tényezők Kingsley Davis szociológus szerint:

-       Élelmiszer-termelő technológia, közte a növények és állatok háziasítása, az eke feltalálása és végül a gépesített mezőgazdaság.

-       Szállítási technológia: vitorlás hajó, ökrösszekér, majd a motorizált szállítás.

-       Kedvező földrajzi körülmények, a termékeny talaj, megfelelő klíma és víz.

-       Társadalmi technológia, közte az írás, számolás, tudomány, bürokrácia, szabad migráció és kereskedelem, széles skálán történő gyártás és modern értékek.

 

Szegregáció: egy olyan csoportosulási folyamat, amelynek révén személyek és csoportok elkülönülnek a térben bizonyos közös jellemzők vagy tevékenységek alapján.

 

Invázió: akkor van, amikor egy új embercsoport, intézmény vagy tevékenység betolakodik egy területre és azt különféle módon elfoglalja.

 

Szukcesszió: az a folyamat, amikor egy városi lakóterület népessége kicserélődik, például ha egy városközpont hanyatlásakor egy etnikai kisebbségi csoport elkezd beköltözni, s közben a korábbi lakosok elkezdik elhagyni, majd sietve egyre többen eladják ingatlanaikat és elköltöznek más városba vagy kertvárosba.

 

A város térbeli struktúrájának elméletei:

}        koncentrikus zónamodell

}        szektor modell

}        több központú város modellje

 

Urbanizmus David Harvey szerint: a létrehozott környezet egyik aspektusa, amit az ipari kapitalizmus hozott magával.

 

Tömegesség: az emberek nagy számban való jelenléte egy korlátozott térben.

 

A fejlődés David Pearce szerint: a kívánatos társadalmi célok egy csoportja, olyan jellemzők halmaza, melyet a társadalom megpróbál elérni vagy maximalizálni. A fenntartható fejlődés arra való törekvés, hogy ezeknek a fejlődési aspirációknak a realizálását hosszabb időn keresztül fenn lehessen tartani.

 

A fenntarthatóság fajtái:

´        Erős fenntarthatóság: akkor van ha a fejlődési célkitűzések hosszú időn keresztül nagy haszonnal megvalósíthatók, ami valószínűleg összeegyeztethetetlen a források megőrzésével.

´        Gyenge fenntarthatóság: a fejlődéstől várt szerényebb haszon, ami a forrásmegőrzéssel jobban összeegyeztethető.

 

A fenntartható fejlődés érdekében a fennálló körülményeknek megfelelően kell egyensúlyt teremteni a fejlődési törekvések és a forrásfelhasználás megfelelő szintjei között.