Köszönet
az alábbi összefoglalóért Nyeső Anitának, lelkes szorgalmáért!
I. A vállalat érintettjei, céljai, formái
1. Üzleti vállalkozás - vállalat
A
szervezet alapvető célja: az a cél, amelynek elérésére a szervezet létrejött.
Az
üzleti vállalkozás: olyan emberi tevékenység, amelynek alapvető célja a
fogyasztói igények kielégítése nyereség elérése mellett.
A
vállalat: az
üzleti vállalkozás szervezeti kerete; a modern társadalmakban jogilag
körülhatárolt olyan struktúra, amelyben az alapvető cél eléréséhez szükséges
tevékenységek végbemennek. Vállalaton tehát a jogi személyiséggel rendelkező
üzleti vállalkozásokat értjük.
Egy
szervezetet akkor tekinthetünk üzleti vállalkozásnak, ha a következő, egymással
kapcsolatban lévő feltételek mindegyike teljesül:
-
A
szervezet önálló alapvető céljának
megvalósításában.
-
Saját
üzleti tevékenysége révén kell biztosítania a túlélés feltételét, hogy kiadásai
tartósan ne haladják meg bevételeit, azaz hosszú távon nyereségesen működjön.
-
A
befektető saját tőkéjét kockáztatja.
-
A
szervezet valóságos piacon működik.
1.1. Az üzleti vállalkozás alapvető célja
A vállalatalapításhoz mindenképpen
szükség van két tényezőre:
-
befektetésre
alkalmas tőkére
-
kielégítésre
váró fogyasztói igényre
Fogyasztói
igény: olyan
igény, amelyet a gazdaság szereplői nem saját szervezetükön belüli munkával, s
nem is közösségi intézmények útján kívánnak kielégíteni. A fogyasztói igény
igen összetett fogalom: emberi szükségletek és vágyak, kívánságok húzódnak meg
mögötte.
Szükségletek:
az
emberi lét fenntartásához egy adott kultúra körében szükségesnek ítélt javak és
szolgáltatások.
A fogyasztói igény mint valamely termék
vagy szolgáltatás iránti fizetőképes kereslet jelenik meg a piacon. Az olyan
igény, amely mögött nem áll a kielégítéshez szükséges reális fizetőképesség,
nem jelent valós fogyasztói igényt, hiszen nem teszi lehetővé a profitszerzést.
Nyereség-kritérium:
a
bevételek haladják meg a kiadásokat.
Az alapvető cél valamennyi vállalat
számára azonos, a küldetés azonban mindegyiküknél más: az alapvető cél a
vállalat mint szervezet jellegét adja meg, a küldetés pedig az egyéniségét írja
le.
1.2. A vállalat küldetése
A
vállalat küldetésében az fogalmazódik meg, milyen módon kívánja a vállalat az
alapvető célt elérni:
Mi a vállalat működési köre?
-
Milyen
belső működési elveket fogalmaz meg?
-
Milyen
elvekre építi kapcsolatát a működése által érintett személyekkel, csoportokkal,
intézményekkel?
A vállalat küldetése kifejezi üzleti
tevékenységének lényegét, körülhatárolja működési körét és megkülönbözteti más
vállalatoktól.
Az
üzleti vállalkozás létének és működésének elengedhetetlen feltételei:
-
marketing:
a vállalat fogyasztóorientáltságát fejezi ki, tartalma a vállalat piaci
kapcsolatait fejlesztő és megvalósító funkciók betöltése.
-
innováció:
a fogyasztói igények új, magasabb minőségű kielégítésének módja.
2. A vállalati működés érintettjei
Az
érintett felfogás: a vállalat a társadalom számos csoportjával kerül
tevékenysége során kapcsolatba, amelyek egyrészt befolyással vannak működésének
eredményességére, tehát figyelembe kell vennie őket döntései során - másrészt,
amelyeket előnyök vagy hátrányok érnek a vállalat működésének következtében, s
ezeket a következményeket is mérlegelnie kell a vállalatnak.
A
vállalati működés érintettjei:
-
Belső
érintettek: hozzátartoznak a szervezethez, meghatározott jogviszony keretében.
-
tulajdonosok:
a befektetett tőkéjük növekedésében érdekeltek.
-
menedzserek:
a vállalat sokoldalúan eredményes működésében érdekeltek.
-
alkalmazottak:
személyes jövedelmük maximalizálásában érdekeltek.
-
Külső
érintettek: közül az első három csoport együtt a szűkebb értelemben vett piacot
jelenti.
-
fogyasztók:
igényeik kielégítése céljából jött létre a vállalkozás, így ők a legfőbb külső
referenciái a vállalat eredményességének.
-
szállítók:
számára a mi vállalkozásunk a fogyasztó. A szállító látja el a vállalkozásokat
a szükséges erőforrásokkal.
-
versenytársak:
részben azonos működési körrel rendelkeznek, így ugyanannak a fogyasztói
csoportnak az igényeit akarják kielégíteni. A versenytársak kölcsönös
kapcsolatban állnak egymással: osztoznak a fizetőképes kereslet kielégítéséből
származó nyereségen; ösztönzik, sőt kényszerítik egymást az innovációra.
-
stratégiai
partnerek: között azokról a vállalatokról, intézményekről van szó, amelyeknek
küldetése ,,átfed" a mi vállalatunkéval, s azzal összekapcsolódó, részben
azonos célokkal, tevékenységekkel rendelkeznek.
-
állami
intézmények: a különböző állami intézmények eltérő módon hatnak a vállalatokra.
-
helyi
és önkéntes állampolgári közösségek: alatt a helyi közigazgatást és valamennyi
lehetséges nem állami, társadalmi csoportosulást értjük, a tulajdonképpeni
,,civil szférát".
-
természeti
környezet: ez a kapcsolat a közelmúltig meglehetősen egyoldalú volt: a
vállalatok kihasználták a természeti erőforrásokat. Ma már követelménnyé vált a
természeti környezet megőrző-regeneráló használata.
3. A vállalat céljai
A vállalatnak, mint szervezetnek a
céljai a küldetéséből és a belső érintettek céljaiból, törekvéseiből alakulnak
ki.
3.1. Az egyéni és a szervezeti célok
3.1.1. Az egyéni célok
Az ember állandó szükségletállapotban
lévő lény, és egyre többet, jobbat akar. A folyamat végtelen: egy bizonyos
szükségletet ki lehet elégíteni, de általában az emberi szükségleteket nem.
A szükségletek hierarchikusan
rendeződnek, Maslow öt szintet határoz meg: fiziológiai, biztonsági, szociális,
megbecsülési, önmegvalósítási.
A szükségletek és célok összefüggései:
-
A
szükségletek logikailag megelőzik a célokat.
-
Az
egyéni célok nem felelnek meg kölcsönösen és egyértelműen a szükségleteknek,
mivel több cél szolgálhat egyetlen szükséglet kielégítésére és fordítva.
-
Az
egyén által választott cél négy fő tényezőtől függ:
´ az egyén
norma- és értékrendszerétől
´ öröklött
szellemi és fizikai képességeitől
´ személyes
tapasztalataitól és tanulékonyságától
´ fizikai és
társadalmi környezetében való mobilitásától
A négy tényező
kölcsönhatása határozza meg azt a keretet, amelyen belül az egyén célját
szükségleteinek kielégítésére megválasztja, s amelyek felé viselkedését
irányítja.
3.1.2. A szervezeti célok
A szervezeteknek vannak saját céljaik,
amelyek természetesen nem azonosak a szervezetet alkotó egyének céljaival, de
nem is függetlenek tőlük.
Williamson
nyolc egyéni célt különböztet meg, amelyet az emberek többnyire a munkahelyükön
keresztül szeretnének elérni:
-
jövedelem
-
biztonság
-
státusz
-
hatalom
-
presztízs
-
a
társadalom szolgálata
-
szakmai
kiemelkedés
-
hasznosság
A
vállalat: olyan
szervezet, amely alapvetően az emberek gazdasági céljainak megvalósítását
segíti, de hozzájárulhat más célok megvalósulásához is.
A szervezeti célok legfőbb jellemzői:
-
hierarchikusan
strukturáltak
-
kölcsönös
erősítés, amelyről akkor beszélünk, ha a szervezet és a szervezet tagjai
egyaránt segítik egymást céljaik elérésében
-
kompatibilitás,
azt jelenti, hogy az egyéni céloknak összeegyeztethetőnek kell lenniük a
szervezet hatékony működésével
-
a
fölérendelt (szuperordinált) célok létezése: a szervezetek azért léteznek, mert
képesek olyan dolgokat megvalósítani, amelyeket az emberek egyedül nem tudnának
elérni
3.1.3. Az egyéni és a szervezeti célok kapcsolata
-
Az
egyéni célok váltják ki a cselekvéseket.
-
Az
emberek közötti kölcsönhatás alkotja egy szervezet produktív részét, ez tud
létre hozni valami ,,újat".
-
A
szervezet létezésének indokai az egyéni cselekvések és viszontcselekvések
mögött lévő egyéni célok.
-
A
szervezet minden tagjának vannak elképzelései saját céljairól és a szervezet
céljairól.
-
Amennyiben
csatlakozik a szervezethez, ezt vagy azért teszi, mert valami pozitívat
szeretne elérni, vagy valami negatívat akar elkerülni; és úgy gondolja, hogyha
a szóban forgó szervezet támogatja munkájával, a szervezet is segíteni fogja
őt.
-
A
leghatékonyabb szervezetek azok, amelyekben egyrészt az összes tagot illetően
valóban összeegyeztethetők az egyéni és szervezeti célok. A szervezet céljairól
gondolt összes egyéni elképzelés lényegében összhangban van egymással: azaz az
egyének nagyobbrészt egyetértenek a szervezet céljaival.
-
A
szervezet akkor működhet hatékonyan, ha a célok különbözőségéből adódó
konfliktusokat a vezetés nem elnyomni igyekszik, hanem megfelelő belső működési
mechanizmusokkal mozgásteret biztosít számukra.
3.2. A tulajdonosok, menedzserek, munkavállalók - céljaik és
kapcsolataik
3.2.1. A tulajdonosok céljai
A tulajdonos azért fekteti tőkéjét egy
vállalkozásba, mert azt reméli, hogy ily módon növelheti tőkéje értékét. Az
értéknövelés feltétele a vállalkozás nyereséges működése, így a profitnövelés
mintegy eszköz a tulajdonos számára célja eléréséhez.
A
,,tulajdonos" fogalom többféle gazdasági szereplőt takarhat:
-
Természetes
személyek: a ,,valódi tulajdonos" rendszerint saját személyes tulajdonát
képező pénzt fektet a vállalkozásba.
Szélsőséges
formái:
´ Ha a
vállalkozásnak egyetlen tulajdonosa van, ő még akkor is meghatározó befolyással
lehet a vállalat működésére, ha a közvetlen irányítást másokra, menedzserekre
bízza.
´ A tőzsdén
jegyzett vállalat, amelynek tulajdonosai igen sokan vannak, egyesek közülük
csak rövid időre válnak tulajdonossá, név szerint esetleg nem is ismertek.
? Intézményi
tulajdonosok: képviselőik útján vesznek részt a vállalatok irányításában.
´ az állam, ill.
intézményei
´ bankok és más
pénzintézetek
´ vállalatok
´ egészségbiztosítási,
ill. nyugdíjalapok
Képviseleti
probléma: lényege
az a kérdés, hogy vajon a menedzserek jól képviselik-e a tulajdonosok érdekeit;
alapja pedig az az információs aszimmetria, hogy a tulajdonosnak nincsenek
pontos információi a vállalat lehetséges teljesítményéről és a mozgósítható
tartalékokról, a vezetőknek viszont vannak.
3.2.2. A menedzserek céljai
A menedzser befolyásolhatja leginkább
döntéseivel a vállalat életét, működését, jövőjét.
3.2.3. A munkavállalók céljai
A munkavállalók főként személyes
célokban gondolkodnak.
3.2.4. A vállalatkormányzás
Feladata, hogy olyan intézményeket és
mechanizmusokat építsen ki, ill. működtessen, amelyek a vállalaton belüli
szereplők céljainak összehangolását, a közösen elfogadható működési normák és
teljesítménycélok kialakítását, a külső érintettekkel való kapcsolatok
irányítását, a működés ellenőrzését és értékelését elvégzik.
Döntéshozók és befolyási területük:
-
Részvényesek:
Szavazhatnak a vállalat sorsát érintő legfőbb kérdésekben, de rendszerint
korlátozott a részvételük.
-
Igazgatóság:
Jóváhagyja a stratégiai döntéseket, felügyeli az általános üzletmenetet.
-
Felső
vezetés: Előkészíti az általános üzletmenetet.
-
Középvezetés:
Végrehajtja a felső vezetés döntéseit, saját felelősségi munkaterületére nézve
döntéseket hoz.
-
Törzskari
szakemberek: Döntéseket hoznak és készítenek elő szakmai területükön.
-
Alsó
szintű irányítók: Végrehajtják a felsőbb szintű döntéseket, döntéseket hoznak a
napi működésben.
-
Nem
vezető alkalmazottak: Döntenek saját teljesítményükről.
3.3. A vállalati célok
A vállalat céljai a küldetésből és a
belső érintettek céljaiból származtathatók. A küldetés hátterében ott áll az
alapvető cél, amely az üzleti vállalkozás lényegét fejezi ki.
3.3.1. A profitmotívum és a társadalmi felelősség
Felelős
vállalat koncepció: szerint a vállalat társadalmi felelősséggel bír, s ennek
jegyében működése során mintegy szűrőt alkalmazva ,,racionálisan dönt a
morálisan elfogadható alternatívák között".
A felelős vállalat felfogás szerint a
célok meghatározásánál valamennyi érintett érdekeit figyelembe kell venni, és a
hagyományos felfogáshoz képest nagyobb súlyt kapnak a külső érintettek.
3.3.2. A vállalati célstruktúra jellemzői:
-
A
valóságban megjelenő célok a különböző struktúrák valamilyen metszetében
értelmezhetők, a többdimenziós rendszer egy pontjaként.
-
A
konkrétan megfogalmazható céloknak a struktúrában elfoglalt helye változhat.
-
A
hierarchikus rendezésben a magasabb rendű cél elérésének feltétele az
alacsonyabban lévő cél elérésére.
-
A
célok és feltételek (eszközök) között nincs éles határvonal, egymásba át is mehetnek.
A vállalati célok tartalmának
terjedelmi hierarchiája:
4. A vállalkozások szervezeti formái
4.1. A vállalkozási formák tulajdonlási szempontból
A
három alapvető vállalkozási forma:
-
Az
egyéni vállalkozás: egyetlen személy tulajdonában áll, aki egyedül fekteti be a
vállalkozás működtetéséhez szükséges tőkét, és maga hozza meg a működésre
vonatkozó döntéseket - így ő dönt az alkalmazottak felvételéről,
tevékenységéről is. Az üzleti vállalkozás teljes nettó értéke az ő tulajdona, és
ő felel a vállalkozással szemben támasztott követelések teljesítéséért.
Rendszerint kisvállalkozások.
-
A
társaságok: két vagy több tulajdonos által alapított üzleti vállalkozások, ahol
a tulajdonosok megosztják egymás közt a vállalkozás nyereségét vagy
veszteségét, és a vállalatvezetés felelősségét is. Lehetnek kis, kétszemélyes
társaságok de nagy nemzetközi szervezetek is.
A társaság a
tagok olyan üzleti jellegű kapcsolata, amely:
´ a társaságban
részt vevők sajátos érdekközösségét fejezi ki.
´ a
tulajdonos(ok) személyi vagyonától elkülönült önálló szervezeti és ügyviteli
mechanizmusokat hoz létre.
´ kötelező erejű
szerződések keretében közös gazdasági vállalkozásra, ill. koordinációra
irányul.
Az egyes
társaságok közötti főbb különbségek:
-
a
társulással járó feltételek, következmények
-
a
társasági tevékenység jellege
-
az
alapítás körülményei, a bejegyzés kötelezettsége
-
a
felelősségi viszonyok
A társaságokban
részt vevő tagok korlátlan vagy korlátozott felelősséggel tartozhatnak a
társaság egészének működéséért. A kkt. esetében a társaság valamennyi tagja
korlátlanul és egyetemlegesen felel a társasággal szembeni minden
követeléséért, teljes személyes vagyona erejéig. A bt. legalább egy tagjának a
felelőssége korlátlan és egyetemleges. A kft. tagjai ezzel szemben csak bevitt
törzsbetétjük erejéig felelnek a társaság tartozásaiért, azaz korlátozott
felelősséggel tartoznak.
Léteznek jogi
személyiséggel nem rendelkező társaságok: a jelenlegi hazai formák közül pl. a
bt. és a kkt.
-
A
részvénytársaság: ezekben valósul meg leginkább a tulajdonosi és a menedzseri
funkciók szétválasztása. A társaság személytelen, a tulajdonosok kiléte jogilag
közömbös: a rt. tagjai a társaság működéséért, ill. tartozásaiért
részvénytulajdonukon túli felelősséggel nem tartoznak. A tulajdonosok elvben
bármikor felmondhatnak a menedzsmentnek, ill. részvényeik eladásával
lemondhatnak tulajdonukról.
Az egyes társasági formák lényegében a
tulajdonlási viszonyok jogi kereteit rögzítik.
A vállalkozási formák előnyei és hátrányai:
Egyéni vállalkozás:
Előnyei:
´
az
alapítás és megszüntetés egyszerűsége
´
áttekinthetőség
´
a
vállalkozó függetlensége
´
az
üzletmenetre vonatkozó nyilvános adatszolgáltatási kötelezettség hiánya
´
adózási
kedvezmények
Hátrányai:
´ szerényebb nyereségszerzési
lehetőség
´ a pénzügyi
erőforrásokhoz jutás korlátozottsága
´ túlzottan
sokoldalú követelmények a vállalkozóval szemben
´ korlátlan
felelősség
´ a vállalkozás
korlátozott élettartama
Társaság:
Előnyei:
´ egyszerű
alapítás
´ adózási
előnyök
´ tulajdonlási
lehetőség nagyobb tőke nélkül
´ jogi védettség
viták esetére
´ jelentősebb
tőke és hitelforrások
´ a folytatás
lehetősége tulajdonosváltozás esetén
Hátrányok:
´ személyi
konfliktusok lehetősége
´ agresszív
törekvés lehetősége az alkalmazottaknál a partnerségre
´ világos
menedzseri felelősség hiánya
Részvénytársaság:
Előnyök:
´
a
tulajdonosok korlátozott felelőssége
´
széleskörű
tőkebevonási lehetőség
´
korlátlan
élettartam
Hátrányok:
´ a nyilvános
adatszolgáltatás kötelezettsége
´ az alapítás és
megszüntetés bonyolult és költséges volta
´ adóhátrányok
II. A vállalat helye a társadalmi rendszerben
1. A vállalat társadalmi szerepe
A
gazdaság: mint
társadalmi létszféra, arra hivatott, hogy az elvileg korlátlan igények és a
szűkös erőforrások közti ellentmondást minél hatékonyabban oldja fel. A
hatékonyság követelményének megvalósításához elengedhetetlen a társadalmi
munkamegosztás.
A specializáció megjelenése azonban szükségképpen
és azonnal felveti a tevékenységcsere és a koordináció igényét.
A
vállalat környezete az egész társadalom. Az ebbe a környezetbe való
beágyazódását vizsgálva célszerű négy szférát megkülönböztetni.
-
Kulturális
szféra: a társadalom működésének legáltalánosabb vonásait közvetíti a
vállalatok számára: ez a társadalmi normák, szokások, magatartási alapelvek
szinte.
-
Az
alapvető intézmények szintje: azokat a szervezeti kereteket jelenti, amelyek a
társadalom működését tartós működésükön keresztül rendezetté teszik,
szabályozzák.
-
Konkrét
szervezetek és kapcsolatok szintje: az egyes vállalatok, szerződéseik, ezek
szervezeti felépítése, a tranzakciók szabályozása, a szervezetek működési elvei
alkotják.
-
Operacionális
szint, az egyes gazdasági tevékenységek szintje, az erőforrás-elosztás és
-felhasználás, a kölcsönkapcsolatok világa.
1.1. Koordinációs mechanizmusok
Kornai
János négy koordinációs szintet különböztet meg:
-
Piaci
mechanizmus: érvényesülésekor a szereplők egyenrangúak, kölcsönös előnyszerzés
céljából, önként lépnek egymással kapcsolatba, a szabályok közös érdekre épülő
betartásával. A kapcsolatok monetarizáltak, azaz pénzügyi alapon szerveződnek.
-
Bürokratikus
mechanizmusban: a szereplők kapcsolatát alá- és fölérendeltségi viszonyok
szabályozzák. A cselekvésre jogilag szabályozott módon és mértékben utasítások
késztetik a hierarchia alacsonyabb szintjén lévőket. A kapcsolatok lehetnek
monetarizáltak, de nem feltétlenül azok.
-
Etikai
koordináció: esetén a szereplők egyenrangúak, önszántukból vesznek részt a
folyamatokban. Az erre való késztetés lehet egyoldalú vagy kölcsönös, a
viszonosság elvén nyugvó. Az etikai koordinációban a pénz közvetlenül nem
játszik szerepet.
-
Agresszív
koordináció: szereplői nem egyenrangúak: a ,,koordinátor" nyers
erőfölényére épül a szabályozás. A pénz megjelenhet, de nem szükségszerű.
A koordinációs mechanizmusok közötti
kapcsolatok jellemzői:
-
Bármely
társadalomban az említett koordinációs mechanizmusok valamilyen keveréke
jelenik meg, de többnyire azonosítható egy domináns koordináció.
-
A
piaci és/vagy bürokratikus mechanizmus tekinthető a modern társadalmak
meghatározó és stabil szabályozójának. Mind etnikai, mind az agresszív mechanizmus
megjelenik időlegesen és helyenként, de gyorsan ,,átmennek" valamelyikbe a
másik két mechanizmus közül.
-
Koordinációs
vákuum nincs, amikor a másik három közül egyik sem működik valami miatt,
megjelenik az agresszív koordináció.
1.2. A tranzakciós költségek és a koordináció
Tranzakciós
költségelmélet: szerint ahhoz, hogy a gazdasági intézményrendszer hatékonyan
szervezhesse meg a specializálódott szereplők közti tevékenységcserét, arra
kell törekednie, hogy ennek a cserének a költségei a lehető legalacsonyabbak
legyenek.
A koordináció eszköze a piaci
tranzakciók esetén az ár, a szervezeten belül pedig a belső hierarchiával
szabályozott hatalmi viszonyokra épülő utasítás.
Amennyiben a piaci csere tranzakciós
költségeit zérusnak tekintjük, minden tranzakció a piacon fog végbemenni,
egyenlőségen alapuló horizontális kapcsolatrendszer keretében. Amennyiben
viszont ezeket a költségeket tiltóan magasnak tartjuk, akkor a piac egyáltalán
nem kap szerepet, az egész társadalom egyetlen nagy, mindent szabályozó
szervezetbe tömörül.
A piaci és a szervezeti koordináció
optimális kombinációja ott fog kialakulni, ahol a piaci és a szervezeti
koordinálás melletti tranzakciós költségek egyensúlyba kerülnek.
A
kooperációs kapcsolatok: annyiban lépnek túl az egyedi kapcsolatokon, hogy a
szereplők hosszabb távra, több tranzakcióra vonatkozó szerződéseket kötnek.
A
stratégiai szövetség: keretében a szereplők nagyléptékű, a résztvevők számára
stratégiai jelentőségű tevékenységekre nézve kötnek hosszabb távú
megállapodást.
Közös
vállalat: már
a tulajdonosi jogok is a szerződés tárgyát képezik.
A koordinációs lehetőségek másik szélső
pontja az új szervezetben történő összeolvadás.
A
vállalatközi kapcsolatok fő típusai:
1.3. A társadalmi szükséglet és a fogyasztói igény
Amikor a vállalatgazdaságtanban
fogyasztói igényről beszélünk, akkor az lényegében mindig a teljes gazdasági
rendszerből valamilyen szempont szerint kiszakított társadalmi szükségletelemet
jelent.
1.4. Érintettek és koordinációs mechanizmusok
A külső érintettek közül az első négy
érintettcsoport főként a piaci mechanizmuson keresztül kerül kapcsolatba a
vállalattal, az állami intézmények képviselik a bürokratikus koordinációt, míg
a civil közösségek és a természeti környezet a legjellemzőbb, de természetesen
nem kizárólagos hordozója az etikai koordinációnak. Az agresszív koordináció
normálisan működő társadalmakban nem vagy csak nyomokban jelenik meg.
2. A piac és a piaci viszonyok
A
piac: valamely
jószágnak vagy szolgáltatásnak azokból a tényleges és potenciális vevőiből és
eladóiból tevődik össze, akik csere céljából kerülnek egymással kapcsolatba. A
csere az eladó és a vevő önkéntes szerződéskötésével, meghatározott
feltételrendszer szerint megy végbe. A vevő ellenszolgáltatást ad azért, hogy
megkapja a számára szükséges terméket vagy szolgáltatást.
A vállalat eladóként, vevőként,
versenytársként és kooperációs partnerként jelenhet meg a piacon.
2.1. A piacra való belépés és kilépés
Egy piachoz tartozónak tekintjük azon termékeket,
amely termékek egymással könnyen helyettesíthetők.
A
piac földrajzi határai: azok a határok, amelyeken belül a vevők általában
választhatnak vásárlásaik során, s amelyeken belül az eladók többnyire készek
az árut szállítani.
2.1.1.
A piacra lépés korlátai
-
Állami
szabályozás:
-
egészségügyi
előírásokkal növelhetik a belépéshez szükséges tőkekorlátokat
-
technológiai
követelményeket támaszthatnak
-
korlátozhatják
a beszerzési és értékesítési csatornákhoz való hozzáférést
-
a
szabadalmaztatási eljárás szabályozásával befolyásolhatják az új ismeretek
terjedését
-
preferálhatnak
egyes piaci szereplőket azzal, hogy állami támogatásokhoz, kedvezményes
hitelekhez juttatják őket
-
vámokkal,
kedvezményekkel segíthetik vagy akadályozhatják a lehetséges külföldi
versenytársak belépését
-
Méretgazdaságosság:
Bizonyos
mennyiség alatt nem érdemes termelni, a méret növekedésével a fajlagos
költségek csökkennek.
-
Termékdifferenciálás:
Belépési
korlátként jelenik meg, amikor a piacon benn lévő vállalatok márkanevükkel,
hirdetésekkel, különféle szolgáltatásokkal és természetesen főként a fogyasztók
igényeihez jól alkalmazkodó termékpolitikájukkal megszerzik maguknak a fogyasztók
ragaszkodását, hűségét.
-
Tőkeszükséglet:
Korlátja lehet
a piacra lépésnek az is, hogy jelentős tőkét kell lekötni ahhoz, hogy a belépő
versenyképes legyen. A kutatás-fejlesztés magas tőkeigénye és a megtérülés
kockázata is számos esetben jelent belépési korlátot.
-
Az
elosztási csatornákhoz való hozzáférés:
Az
értékesítési piac új szereplőjének meg kell győznie a kereskedőket, hogy az ő
termékeit is tartsák készleten, ajánlják vevőiknek.
Különösen
nehéz hozzáférni az olyan csatornákhoz, ahol a kereskedelmi vállalatot
kizárólagossági megállapodás vagy márkanévhasználat köti a termelőhöz.
-
A
partnerváltás költségei
Olyan egyszeri
költségek, amelyek akkor lépnek fel, ha a vállalat egy másik értékesítési vagy
beszerzési csatornára áll át.
-
Egyéb
belépési korlátok:
A piacon lévő vállalatok előnyei a belépést fontolgató
potenciális versenytársakkal szemben:
-
Az
újonnan belépő nem juthat hozzá a licenccel védett vagy más módon titokban
tartott technológiai eljárásokhoz, termékjellemzőkhöz.
-
Előnyök
származhatnak a kedvező földrajzi elhelyezkedésből, az alapanyag-lelőhelyek
birtoklásából: a piacon elsőként megjelenő vállalatok még a kereslet felfutása
előtti alacsony piaci árakon juthatnak hozzá területekhez, nyersanyag-lelőhelyekhez.
-
A
régóta működő vállalatok átlagköltségeit csökkentik a felhalmozódó
tapasztalatok, ez költségelőnyt jelent számukra. A termelési, forgalmazási
körfolyamat sokszori ismétlődése begyakorolttá teszi a dolgozókat, korszerűbb
termelési eljárások, új termékek kikísérletezését teszi lehetővé, és az
irányítás módszerei is tökéletesednek.
-
Ha
a piacon lévő vállalatok várhatóan ellenséges magatartást fognak tanúsítani, s
az újonnan belépőnek nincs elegendő tartaléka a támadások kivédésére, akkor
különösen megfontolandó a belépés gondolata.
2.1.2. Kilépés a piacról
A piacról való kilépés legelemibb
korlátja, hogy a vállalat a rendelkezésre álló eszközökkel csak meghatározott
fogyasztói igényeket tud kielégíteni. Ezért vagy folytatja tevékenységét az
adott piacon, vagy megszabadul eszközeitől, eladja őket. Ez nem könnyű feladat,
a potenciális vevők köre rendszerint szűk, emellett az ilyen tranzakció
lefolytatása lassú és költséges.
Hasonlóan kilépési korlátot jelent az
emberi erőforrások konvertálhatóságának hiánya.
2.2. Árupiacok és erőforráspiacok
Árupiac:
az
a piac, ahol a vállalat a szükségletkielégítésre vállalkozik, ahol termelő-
vagy szolgáltató tevékenységének eredményével megjelenik, ill. ahol a
termeléshez szükséges erőforrások egy részét beszerzi.
A vállalat kétféle minőségben vehet
részt a piacon: előadóként és vevőként. Így számára az árupiac kétfelé bomlik:
az értékesítési piac, valamint az erőforrások piaca.
A vállalat az árupiac mellett vevőként
lép fel a pénzügyi piacon, a munkaerőpiacon és az információpiacon.
A piacok típusai együttesen vannak
jelen a piacgazdaságban, egymással összefonódva, egymást feltételezve.
2.3.1. A verseny
Két vagy több szereplő egymással
szembeni előnyszerzésre irányuló, adott szabályok közt zajló tevékenysége. A
verseny szabályait a gazdaság belső logikája mellett az állami szinten hozott
törvények határozzák meg.
A verseny gazdasági jelentősége
elsősorban abban áll, hogy olcsó és jó minőségű javak előállítására készteti a
gazdasági élet szereplőit.
A verseny funkciói:
-
Jóléti
funkció: lehetővé teszi az egyéneknek mint fogyasztóknak, hogy saját
szempontjaik szerint választhassanak a versengő eladók által kínált termékekből,
azaz a lehető legnagyobb anyagi jólét következzen be.
-
Allokációs
funkció: abba az irányba befolyásolja, sőt kényszeríti a termelőket, hogy a
rendelkezésükre álló erőforrásokat a fogyasztói igényeket kielégítő termékek
termelésébe fektessék.
-
Hatékonysági
funkció: a fogyasztó pénzéért való küzdelem arra készteti a termelőket, hogy
termékeiket a lehető legalacsonyabb ráfordítással állítsák elő.
A szereplők saját érdeküket követve
kölcsönösen elfogadják a versenyszabályokat.
2.3.2. Az együttműködés
Két alapformája van:
-
Pozitív,
gazdaságszervező lépések:
Ezeket a
kapcsolatokat az a várakozás hozza létre, hogy a közös akciók a piac egészét
bővítik, a gazdasági rendszer hatékonyságát fokozzák, s így az akciók révén valamennyi
érintett jól jár.
-
A
verseny tisztaságát fenyegető lépések:
A piaci
szereplők mások rovására kötött kölcsönösen előnyös megállapodásai. Ezt a
fejlett országokban jogilag szankcionálják, hiszen a piaci koordináció
hatékonyságának csökkenéséhez vezet. Ennek ellenére szinte mindenhol
meg-megjelenik, hiszen a piac bizonyos szereplőinek alapvető érdeke fűződik
hozzá.
Az erőfölény
önmagában nem büntetendő - csak az, ha a monopolista ezt az erőfölényt mások
rovására, a versenyszabályozás keretein, tehát a jog korlátain kívül
érvényesíti.
2.3.3. A vállalati hálók
Tágan értelmezve valamennyi üzleti
kapcsolatban értelmezhető a háló - szűkebb, szokásosabb értelemben azonban a
tartós együttműködésre épülő kapcsolatokra használják.
E hálózatokon belüli kapcsolatok
szorosabb kapcsolatot jelentenek, mint az egyszeri piaci tranzakciók, de nem
érik el a szervezeti hierarchiában létrejövő egymásra utaltság szintjét.
Relációspecifikus
befektetés: olyan befektetés, amely épp a hálóba való belépés következménye,
s amely a hálóból való kilépés esetén nem vagy nem azonos mértékben hasznosul.
Az, hogy a szereplők közül melyiknek
kell nagyobb mértékű relációspecifikus befektetést megvalósítani, a hálón
belüli hatalmi viszonyok függvénye. Aki erősebb, rákényszerítheti ezen
befektetés terhét másokra.
A bizalom főként azért merül fel
hangsúlyos tényezőként, mert a valóságos életben sem tökéletes szerződés, sem
pedig tökéletes ellenőrzés nem lehetséges.
A bizalomnak három fő formája van:
-
a
szerződési bizalom, amely arra épül, hogy a partner valóban teljesíteni akarja
vállalt kötelezettségét
-
bizalom
abban, hogy erre képes is
-
bizalom
abban, hogy külső problémák előfordulása esetén jó szándékú magatartást tanúsít
A hálózatok segítségével úgy lehet
bővíteni a munkamegosztást, hogy az nem jár feltétlenül a tulajdonosi szerkezet
módosulásával.
Klaszterek:
egy
adott földrajzi régióban található, azonos ill. összekapcsolódó profilú, magas
versenyképességű vállalatok és más intézmények összekapcsolódott hálózata.
Versenyelőny-teremtő ereje a tudás, a kapcsolatok és a motiváció
koncentrálódásában van.
Ellátási
láncok: egy
adott fogyasztói igény kielégítésére szerveződő, egymással lineáris és
vertikális kapcsolatban lévő vállalatokból állnak.
2.4. A piacok jellemzői - piactípusok
2.4.1. A hatékony piac
A
piaci mechanizmusok: lényege, hogy azon tevékenységek, ill. termékek
jövedelmezősége növekszik amelyekből a fizetőképes kereslethez képest a kínálat
szűkösnek mutatkozik, s azon területek jövedelmezősége csökken, ahol túlkínálat
keletkezik.
Hatékony
piacok:
az olyan piacok, ahol a nyereségnövelésre törekvő egyének és szervezetek
tevékenységének hatására a kiugróan magas, extraprofit-szerzési lehetőségek
hamar megszűnnek, s a befektetett tőkék megtérülési rátái gyorsan
kiegyenlítődnek.
A hatékony piacok legjobb példái a
tőzsdék. A tőzsdei árfolyamok szabadon mozognak a kereslet és kínálat
változásainak megfelelően. Az információ minden piaci résztvevő számára
hozzáférhető, áramlása rendkívül gyors, a nagyszámú eladó és vevő jelenléte
biztosítja a tőzsde likviditását.
Mindez azt eredményezi, hogy hosszú
távon rendkívül nehéz rendszeresen átlagon felüli profithoz jutni. Ugyanakkor -
igaz jelentős kockázattal - rövid távon igen nagy nyereségre lehet szert tenni
spekulációval.
A hatékony piacokon erős tendencia
mutatkozik az azonos kockázattal járó befektetések jövedelmezőségének
kiegyenlítésére.
2.4.2. Keresleti - kínálati viszonyok: a nyomásos és a
szívásos piac
Nyomásos
vagy vevői piac: azok a piacok, ahol a kínálat rendszeresen meghaladja a
keresletet. A vevő van erőfölényben az eladóval szemben. A túlkínálat miatt az
eladónak kell erőfeszítéseket tennie annak érdekében, hogy a vevő tőle, és ne
mástól vásároljon.
Szívásos
vagy eladói piac: hiánypiac, ahol a kereslet lényegesen és tartósan meghaladja
a kínálatot, az eladók versenye helyett a vevők versenye alakul ki a
rendelkezésre álló árucikkekért. Az eladók kényelmes magatartást tanúsítanak, a
költség emelkedését áthárítják a vevőkre, nem törődnek a minőséggel és a
választék bővítésével.
Kornai János igazolja, hogy a piac
szívásos vagy nyomásos jellege egy-egy ország gazdasági és piaci erőviszonyait
általában és tartósan jellemzi. Így a fejlett piacgazdaságokat általában nyomásos
piac jellemzi, a tervutasításos rendszerekben viszont szívásos (volt) a piac.
2.4.3. A piaci struktúra és hatása a versenyre
A struktúra legfontosabb dimenziója a
verseny szempontjából a piaci részesedés szerinti szerkezet.
A
piaci szerkezetek:
A kínálati oldal szereplői |
A keresleti oldal szereplői |
||
Sok |
Kevés |
Egyetlen |
|
Sok |
Tökéletes verseny |
Oligopol kereslet (Oligopszónia) |
Monopol kereslet (Monopszónia) |
Kevés |
Korlátozott (oligopol) kínálat |
Kétoldalú oligopólium |
Korlátozott keresleti monopólium |
Egyetlen |
Monopol kínálat |
Korlátozott kínálati monopólium |
Kétoldalú monopólium |
2.4.4. A piacok földrajzi kiterjedése
-
Helyi
piacok: az árupiacok a kisvállalkozások számára alapvetőek.
-
Körzeti
piacok: a nemzeti gazdaságpolitikák, gazdaságfejlesztési koncepciók
szempontjából alapvetőek. A körzetek kialakulhatnak spontán, szerves módon vagy
állami szándékok alapján.
-
Nemzeti
piac: ezen a szinten találkozik a legmarkánsabban a piac és az állam
gazdaságszabályozó szerepe.
-
Regionális
(nemzetközi) piac: jelentősége a gazdasági integráció különböző formáinak
elterjedésével nagyon megnőtt, a nemzeti piacok bizonyos funkciói is erre a
térre kerültek át.
-
Világpiac:
valódi jelentősége, a ,,globalizáció" következményei még csak napjainkban
kerülnek felszínre.
2.5. A piac gazdaságszabályozó szerepe
Érvek
amellett, hogy a társadalom egésze szempontjából is a piaci alapon működő
gazdaság a legeredményesebb:
-
A
piaci mechanizmus dinamizálja a társadalmat.
-
A
piaci mechanizmusra épülő gazdaságban teremthető meg egyidejűleg a társadalmi
létszférák nagyfokú önállósága és hatékony koordinációja. A piaci mechanizmusok
közvetítő médiuma, a pénz úgy képes az egyes szférák közötti kapcsolatot
megteremteni, hogy közben nem avatkozik bele az egyes létszférák sajátos belső
folyamataiba, meghagyván a szférák függetlenségét.
-
A
piaci koordináció képes a társadalom más szférái számára is konzisztens
szabályozási alapelveket nyújtani.
Minden modern társadalomban
összefonódva működik a két stabil koncentrációs mechanizmus, s bár legtöbb
esetben a piac a domináns, az állami szféra is nélkülözhetetlen szerepet tölt
be.
3. Az állam gazdasági szerepe
Az
állam: elvont
fogalom, a tényleges gazdasági szereplők az intézmények, amelyek a vállalati
szférával szemben eltérő jogosítványokkal rendelkeznek, s eltérő a kapcsolatuk
jellege is.
3.1. Az állam gazdasági szerepvállalásának tendenciái
napjainkban
Néhány olyan tényező, amely alapján az állami szerepvállalás
csökkentése mellett lehet érvelni:
´ A jóléti
államokban a hetvenes évek közepétől csökkent a gazdasági növekedés, ennek
okaként sokan az állam által a gazdaságból kivont erőforrásokat jelölték meg.
´ Az állami
szolgáltatások egyébként is alacsony színvonalúak voltak, alig jutottak a
kitűzött célok közelébe. Az állami vállalatok működési hatékonysága
szembetűnően a magánszféráé mögött maradt.
´ Erre az
időszakra tehető, hogy végleg bebizonyosodott a maximális állami
szerepvállalásra épülő ,,szocialista" rendszerek életképtelensége,
reformálhatatlansága.
Az állam alapvető funkciói a modern
társadalmakban a Világbank szerint:
-
a
jogi keretek meghatározása
-
a
gazdaságpolitika alakítása
-
alapvető
szolgáltatások és infrastruktúra létesítése
-
a
hátrányos helyzetűek védelme
-
a
környezet védelme
Az állami szerep növekedésére utaló
tényezők:
-
számos
fejlett országban növekszik az állam szerepe az egyes társadalmi létszférák
közti kapcsolatteremtésben, a nem piaci elemek növekedése következtében
-
a
humán tényezők előtérbe kerülése több területen erősíti az állami szabályozás
szükségességét
-
a
társadalmi jólét növekedésével nőnek a reál infrastruktúra iránti igények, az
ezek kielégítéséhez szükséges beruházások gyakorta nem jöhetnek létre állami
szerepvállalás nélkül
-
szervesül
az állami és nem állami szféra kapcsolata, amely többdimenziós folyamat. Néhány
területen jellemző az áruvilág visszaszorulása, az alternatív
társadalomszervezési elvek ill. a civil szféra előtérbe kerülése, valamint a
vállalkozási szféra részvétele nem gazdasági problémák megoldásában.
-
a
globalizálódás következtében egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy a világ,
pontosabban egyes régiók gazdasági integrációja, ill. az üzleti élet
multinacionálissá válása sokkal gyorsabban halad előre, mint a
politikai-társadalmi integráció, azaz az államberendezkedések jobban
különböznek egymástól, mint az üzleti rendszerek
3.2. Az állami szerepvállalás szférái és a vállalatok
A modern társadalmakban az állam
gazdasági szerepvállalása két fő szférára tagozódik: közvetlen
gazdaságszabályozás; humán és reál infrastruktúra megteremtése.
A gazdaságszabályozás két dimenzióra
terjed ki: a gazdasági rendszer (mechanizmus) szabályozására és a gazdasági
folyamatok irányítására (gazdaságpolitika).
3.2.1. Gazdasági mechanizmus és gazdaságpolitika
Gazdasági
mechanizmus: a gazdaság szereplői közötti kapcsolatok, a gazdasági
folyamatok jogi és intézményi keretét jelenti.
Gazdaságpolitika:
az
állam gazdasági szerepvállalásának rövidebb távra szóló dimenziója, lényegében
az állam hatalmi befolyásának érvényesítését jelenti a gazdaságban.
Az állam és intézményei által elérni
kívánt célok csoportosítása:
-
makroökonómiai
stabilitás biztosítása
-
az
erőforrások elosztásának befolyásolása
-
a
jövedelemelosztás szabályozása
3.2.2. Az állami szerepvállalás és a vállalatok
Bármely
adott vállalat számára az állami szerepvállalás tényezői lehetne:
´ korlátok,
amelyeket nem lehet közvetlenül áthágni
´ olyan
befolyásoló tényezők, amelyekre érdemes odafigyelni, mert figyelembevételükkel
a vállalat eredményesebben tud mozogni az adott gazdaság közegében
´ olyan
lehetőségek, amelyeknek befolyásolásával (lobbizással) előnyre tehetnek szert
az ebben a szférában kevésbé eredményes versenytársakkal szemben.
A lobbizás - amennyiben az etikai
szabályok betartásával történik - a gazdaság egészére is kedvező hatással
lehet.
Az állam vállalatszabályozó szerepének
három fő szférája:
- Vállalatszabályozás:
Az állami
szabályozás irányulhat közvetlenül a vállalatok működésére: ennek eszközei az
adók, a támogatások, bizonyos kötelező előírások, de ide tartoznak a
vállalatalapításra, a társasági formákra vonatkozó jogszabályi feltételek is.
w Vállalatközi
kapcsolatok szabályozása:
Az állami
szerepvállalás másik területe a gazdaság szereplői közötti kapcsolatok
szabályozása. Itt tulajdonképpen a vállalatok és külső érintettjeik
kapcsolatait szabályozó eszközökről van szó. Tipikusan ide tartozik a
versenyszabályozás, a helyi közigazgatás és a vállalatok kapcsolatainak
szabályozása vagy a környezetvédelmi előírások.
- Vállalaton
belüli viszonyok szabályozása:
A
tulajdonviszonyokat szabályozó előírások, és a vállalati fúziókra vonatkozó szabályok
pl. a tulajdonosokat, míg a foglalkoztatási jogszabályok a munkavállalókat és
menedzsereket érintik elsősorban.
Az állam mint a vállalati működés
érintettje:
-
A
fejlesztés támogatója. A modern állam egyrészt közvetlenül a vállalatnak nyújtott
támogatással, másrészt kedvező, ösztönző környezet teremtésével segítheti az
innovációt, a fejlesztést.
-
Partner.
Az állam résztulajdonosaként jelenhet meg a magánvállalkozásokban.
-
Fogyasztó.
Az állami megrendelések volumenükben jelentősek és számos magánvállalatnak
jelentenek alapvető fontosságú piacot.
-
Versenytárs.
Az állami vállalatok mint piaci szereplők természetesen ugyanúgy részt vesznek
a fogyasztói igénykielégítésben, a piaci versenyben, mint a magánszféra vállalatai.
3.2.3. Az állami vállalatok
Az
állam különböző célok elérése érdekében dönthet úgy, hogy befolyásoló szerepét
állami vállalat alapításán keresztül gyakorolja. Ilyen cél lehet:
-
A
kormányzati törekvések támogatása törvényileg szabályozott keretek között.
-
Bizonyos
közjavak mérsékelt áru előállítása vagy externáliák hatékony kezelése.
-
Példamutatás,
társadalmi légkör teremtése.
Az
állami vállalatok több lényeges ismérvet tekintve különböznek a
magánvállalkozásoktól:
-
A
legfontosabb a tulajdonos különbözősége. Az állami vállalatnál a tulajdonos nem
konkrét személy, nem is világos szerkezetű testület, hanem az önmagában
megfoghatatlan, intézményei által képviselt ,,állam". Így a tulajdonos
jogán az állam különböző intézményei léphetnek fel, esetleg egymással nem
összhangban lévő utasításokkal is.
-
Az
állami vállalatok sikerkritériuma rendszerint nemcsak pénzügyi, ill.
profitjellegű. Eleve eltérő üzletpolitikai, árképzési szabályok
érvényesülhetnek, amelyek gazdaságon kívüli tényezőket vesznek figyelembe.
-
E
vállalatok irányításában rendszerint erőteljesebb a dolgozói részvétel. Ennek
országonként eltérő formái alakultak ki.
-
Az
állami vállalatok rendszerint a széles politikai nyilvánosság előtt működnek.
A modern társadalmakban helye van az
állami vállalatoknak is - hogy milyen területen és milyen arányban, azt az
egyes országok sajátosságai döntik el.
3.2.4. A globális gazdaság, a vállalatok és az állam
A
gazdaság globalizációja: azt jelenti, hogy a gazdaság szereplői az egész világot
egyetlen összefüggő gazdasági rendszerként fogják fel, döntéseiknél a világ
egészére kiterjedő szempontokat mérlegelnek. A globalizáció fő hajtóereje a
tőke minél nagyobb megtérülésre való törekvése.
A
globális környezetet befolyásoló tényezők:
-
Politikai
dimenzió:
´
politikai
stabilitás
´
politikai
attitűd
´
a
nemzetközi gazdasági kapcsolatok tényleges szabadsága
´
konkrét
történelmi viszonyok
-
Gazdasági
dimenzió:
´
növekedési
kilátások
´
makrogazdasági
stabilitás
´
tőkemozgás
szabadsága
´
árfolyam-politika,
és minden más, aktuális gazdaságpolitikai tényező
-
Technológiai
dimenzió:
´
műszaki
felkészültség
´
K+F
stratégiák
´
az
új technológiák elterjedési sebessége
-
Társadalmi
dimenzió:
´
kulturális
különbségek
´
a
tudomány és az oktatás elismertsége, társadalmi presztízse
´
kommunikációs
akadályok áthidalásának nehézségei
(x)